Francis Scott Fitzgerald (1896-1940) a modern amerikai elbeszélők, a híres elveszett nemzedék (lost generation) egyik legjelentősebb alakja. Pályája az I. világháború után, az 1920-as évek elején indult.

Az I. világháborút követő években az amerikai ifjak – elsősorban a volt katonák – belevetették magukat az élet sűrűjébe. Ez volt a dzsesszkorszak és az alkoholtilalom évtizede, az amerikai maffia kiépülésének, Al Capone működésének és a Ku-Klux-Klan terjedésének kora. Ez lett az a kor, amely jelentős változásokat idézett elő az amerikai társadalomban.

Fitzgerald leghíresebb alkotása, A nagy Gatsby (The Great Gatsby) 1925-ben jelent meg. A regény nemzedékek kedvenc olvasmánya, kultuszregény lett. Több filmadaptáció is készült belőle. Az 1973-as filmváltozat (főszereplője Robert Redford volt) öltözködési divatot is teremtett: Gatsby-nadrágnak nevezték a magasított derekú, dupla bőségráncú, szűkülő szárú nadrágot. Sőt, egy női frizura is viseli a Gatsby nevet.

Fitzgeraldnak vitathatatlan szerepe volt a dzsessz „felfedezésében” is. Művei későbbi generációk, pl. Sylvia Plath vagy J. D. Salinger írásművészetére is nagy hatással voltak.

A 11. F osztály december 9-én tartott projektnapja e regény köré épült. Négy csapat több héten át készült a projektfeladatokra, melyek közt a regény történelmi-kulturális hátterét bemutató PPT-k, a helyszíneket, a történetet és szereplői karaktereket bemutató makettek, játékos feladatok is voltak. A csapatok oldottak meg angol nyelvű kvízeket, készítettek egy-egy jelenethez képregényt, dolgoztak kreatív írásfeladaton, összehasonlítottak filmadaptáció-részleteket. A zsűri feladatait Porst Andrea osztályfőnök, Zsombori Barbara tanárnő és Valler Evelin (11. B) látták el. A projekt a tantárgyköziség jó példája is volt, hisz az irodalom és a magyar nyelv mellett az angol, az ének-zene, a rajz, a média, a történelem, a tánc és az informatika egyes területeit is bekapcsolta. Természetesen igyekeztünk korhű ruhákba öltözni. A szünetekben dzsesszt hallgattunk, és Horváth Adél csalogatta táncra a bátrabbakat. A projekt végén megtanultuk a dzsesszkorszak táncainak néhány alaplépését is, sőt, Fülöp Flóra tanárnő a koktélkészítés rejtelmeibe is bevezette az osztályt.

A projektértékelő-lapok alapján állíthatjuk, a diákok nagyon élvezték ezt a napot, és szívesen vennék, ha a projekttanulás sokkal nagyobb szerepet kapna az oktatásban.

Pethőné Nagy Csilla

A PROJEKTNAP GALÉRIÁJA