Novemberben iskolánk is bekapcsolódott a Mit szólsz hozzá? Ifjúsági Stratégia Roadshowba, a Nemzeti Ifjúsági Tanács országjáró konzultációs körútjába, amelynek célja, hogy minél több fiatal véleményét és tapasztalatát megismerje. A program során a szervezők arra voltak kíváncsiak, mi foglalkoztatja leginkább a diákokat, és milyen változásokra lenne szükség a magyar fiatalok mindennapjainak jobbá tételéhez. A beérkező javaslatok és meglátások később a készülő Ifjúsági Stratégiában kapnak majd szerepet.

Iskolánkat Turi Katalin főigazgató képviselte, aki egy kerekasztal-beszélgetés keretében osztotta meg gondolatait az erős közösségek megtartó erejéről. Hangsúlyozta, hogy a mai diákok gyakran túlterheltek, ami megnehezíti a tartalmas kapcsolatok kialakítását és fenntartását. Véleménye szerint a közösségek megerősítéséhez elengedhetetlen lenne a tananyag ésszerű csökkentése, hogy a fiataloknak több idejük maradjon önmagukra és egymásra. 

A rendezvényen részt vett a gimnázium Diákönkormányzatának két vezetője is, Erdősi Gréta és Filákovity Dana Klára (11. A), valamint Hosszú Barbara intézményegységvezető-helyettes, iskolánk diákjainak nézőpontját képviselve. A találkozó jó lehetőséget adott arra, hogy a fiatalok közvetlenül fogalmazzák meg véleményüket, és hozzájáruljanak egy olyan országos stratégia kialakításához, amely valóban az ő igényeikre épül. 

Iskolánk számára fontos, hogy tanulóink minden olyan fórumon hallathassák a hangjukat, ahol a jövőjüket érintő kérdések kerülnek terítékre. Büszkék vagyunk a résztvevőkre, akik aktívan formálták a közös párbeszédet. 

 

Az alábbiakban Erdősi Gréta, Filákovity Dana Klára, a Diákönkormányzat képviselőinek beszámolóját adjuk közre: 

“Részt vettünk a 2025-ös Nemzeti Ifjúsági Stratégia Roadshow-n, ahol a mai fiatalokat érintő kérdésekről, problémákról és azok lehetséges megoldásairól beszélgettünk. A program elején a szervezők bemutatták, milyen témákra fókuszálnak, és milyen célokat szeretnének elérni. Ezt követően a résztvevő diákokat három csoportra osztották, és mindegyikben más-más témát dolgoztunk fel: a mentális egészséget, az oktatás és munkavállalás kérdéseit, valamint a család és otthon szerepét.  

A csoportok körforgásos rendszerben váltották egymást, így mindenki minden témával foglalkozhatott. Az első körben a problémákat gyűjtöttük össze, és ezekhez ok-okozati láncokat készítettünk. A második körben már a lehetséges megoldásokon dolgoztunk, szintén hasonló módszerrel. A program végén minden csapat kiválaszthatott egy témát, amelyet részletesebben is kidolgozhatott, majd a felnőttek előtt is bemutathatta – ez mindannyiunknak értékes tapasztalatot jelentett.  

Mi az egyenlő elbírálás fontosságát választottuk, mert úgy gondoljuk, hogy a diákokkal való igazságos bánásmód alapvető, és a kivételezés komoly problémákhoz vezethet, akár a mentális egészség terén is.  

Nagyon jól éreztük magunkat, a hangulat nyitott és motiváló volt. Kifejezetten meglepett bennünket, hogy első találkozásra ilyen mély és fontos beszélgetések alakultak ki. Jó érzés volt látni, hogy ennyi értelmes, gondolkodó fiatal osztja a nézeteinket. Új kapcsolatokkal és sok új tapasztalattal gazdagodtunk. Az is kiderült számunkra, hogy az egyes iskolák rendszerei között nagy különbségek vannak – és sok helyzetben ráébredtünk, mennyire szerencsések vagyunk a saját iskolánkkal.  

Örülünk, hogy részt vehettünk egy ilyen tartalmas, mégis játékos és jól megszervezett programban.”

Fotó: Nemzeti Ifjúsági Tanács Szövetség 

Forrás:  

https://mitszolszhozza.info/ 

https://mitszolszhozza.info/allomasok/pecs-roadshow-allomas