Hogyan kapcsolódik a földrajz és a biológia tantárgy? Számos pontján a tudománynak, de mi idén a talaj szempontjából közelítettük meg ezt a két tantárgyat, és a talaj fogalmával, szerepével és jellemzőivel foglalkoztunk. A tehetséggondozó programunknak két fő fókusza volt: a térképek és jelentőségük a mai világban, illetve a különböző növényfajok hasznosítása és ökológiai igényeik. Előbbit Pap Viktória tanárnő és Száraz Tamás tanár úr vezetésével, utóbbit Vadicskó Judit tanárnő irányításával vizsgálták meg a diákok.

A programot két meghívott előadó is színesítette. Dr László Péter, a Magyar Talajtani Társaság elnökhelyettese beszélt a talajhasználatról, a talaj szerepéről, a talajdegradációról. Megtudtuk, mi volt az az Alsónadrág akció és hogy a mezőgazdaság milyen új irányokat vehet a jövőben. Márciusban Dóra Melinda Tünde, a Kertkaland és a Zöldségszerelem című könyvek szerzője mesélt arról, hogy lett hobbikertészből Michelin csillagos éttermek zöldség- és gyümölcsbeszállítója. Megtudtuk többek közt, hogy milyen növényekkel tudjuk védeni zöldségeinket a kártevők ellen; hogy kapálás nélkül is lehet kertet művelni; és hogy ha valaki kezdeti sikerekre vágyik, paradicsomot ültessen.

Az iskolai keretek között megszerzett tudást a diákok tavasszal három terepgyakorlat során a gyakorlatban is kamatoztathatták és tovább bővíthették. A Tenkes hegyen tett túránk során a helyi növényzettel ismerkedtünk meg, majd ellátogattunk Huber Kálmán magánarborétumába, ahol szárazságtűrő növényeket láthattunk a világ minden tájáról.

Március végén a Tisza-tóhoz és Hortobágyra utaztunk. A Tisza tónál a Kiskörei vízerőmű és a hallépcső nagyon látványos indítása volt a hétvégének. Szombaton a cudar idő ellenére madármegfigyelésen vettünk részt a Hortobágyi tavaknál, megnéztük az interaktív kiállítását a nemzeti parknak.  Hajós kiránduláson gyönyörködtünk a Tisza tó szépségében, majd egy rövid túra során a végigjártuk a Tiszavirág Ártéri tanösvényt és eljutottunk a Göbe elnevezésű varászlatos hangulatú belső tóhoz. A hétvégét a poroszlói Ökocentrumban zártuk, amely bemutatja Magyarország második legnagyobb tavának élővilágát.

A harmadik terepgyakorlaton az Őrség kincseit tártuk fel: gyógynövényes kertben indítottunk mezítlábas körrel, ahol az érvékszerveinket ébresztettük fel, túráztunk a Hármashatárhoz, amitől nem messze a vasfüggöny egy mementóként meghagyott részét is láthattuk. Szakvezetéssel jártuk be a Jeli Arborétumot, a szőcei láprétet, Szalafőn a népi műemlékegyüttest. Az Őrségben a diákok aktívan részt vettek a tökmagolaj sajtolásban: gyúrtak, pirítottak, tekerték a sajtoló korongokat és végül kóstoltak is. A hétvégét pedig egy talajhoz igazán közel álló programmal zártuk: korongoztunk; a remekműveket el is hoztuk magunkkal és a záróeseményen ki is díszítették ezeket a diákok.

Nagy örömmel láttuk, hogy a záróeseményen milyen sok lelkes és érdeklődő szülő és rokon vett részt, hogy rövid bepillantást kapjon gyermeke munkájába és tanulmányaiba. Ezúton is köszönjük nekik a támogatásukat.

Az alábbi linkeken, illetve QR kódokat beolvasva képeket, riportot és a diákok által készített weboldalt tekinthetik meg:

Talpalatnyi föld

(739) Talpalatnyi föld a Babits Gimnáziumban - YouTube

Pillanatképek a Talpalatnyi föld tehetséggondozó programunkból

honlap

UNIV Tv riport

videó a programról

A programot a Nemzeti Tehetségprogram és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatta.