Iskolánk "Innováció és tehetséggondozás a Babitsban" elnevezésű Erasmus+ projektje keretében Kleisz Erika, Lőrinczi Adrien és Zsombori Barbara tanárnők külföldi továbbképzéseken vettek részt a nyári szünet alatt Németországban, Belgiumban és Olaszországban, valamint Hosszú Barbara, iskolánk intézményegységvezető-helyettese, iskolánk nemzetközi kapcsolatait bővítette egy osztrák gimnáziummal történő együttműködéssel.
A résztvevők beszámolóit az alábbiakban tesszük közzé:
Kleisz Erika, angol szakos tanárnő:
“A nyelvtanítás remek lehetőséget ad a fenntarthatóság kérdésének bemutatására az oktatásban, akár az élelmiszerek, akár a ruházkodás vagy a lakás a téma. A kurzus arra adott ötleteket, hogy milyen gyakorlatok, projektek segítségével lehet a diákokban tudatosítani, hogy az egyén is felelős a fenntartható jövőért. A tanfolyam helyszíne Berlin volt, egy lenyűgöző világváros, ahol nem hiányoznak a kis közösségek kezdeményezései az élhető város és ésszerű fogyasztás megvalósításában.”
Lőrinczi Adrien, angol szakos tanárnő:
“Az Erasmus+ KA1 tanármobilitási pályázatunknak köszönhetően egy hetet tölthettem a festői belga Gentben. A tanfolyam címe „Take the Best Teacher out of Yourself”, vagyis nagyjából „Hogyan legyél a lehető legjobb tanár” volt. A kurzus során megismerkedtünk a különböző tanulási elméletekkel, a csoportdinamika alakító tényezőivel, a motiváció módozataival és a konfliktuskezelés eszközeivel. Különösen érdekes volt a LEGO kockákkal modellezett konfliktuskezelés és a „tinkering”, vagyis „barkácsolás” módszer, amelynek során a csoportnak közösen kellett megépítenie egy „firkagépet”. Érdekes volt figyelni, hogy ki milyen szerepet vállal a szokatlan feladat teljesítése során. De talán a legjobban mégis az tetszett, hogy sok új kollégával ismerkedhettem meg Európa különböző országaiból. A francia, spanyol, román, lengyel, svájci résztvevőkkel és a belga kurzusvezetővel remek beszélgetések során fedeztük fel a különböző országok iskolarendszerének hasonlóságait és különbségeit, az európai tanárlét szépségeit és nehézségeit. Köszönöm a lehetőséget!”
Zsombori Barbara, magyar irodalom és dráma szakos tanárnő:
“2023 július 10-től 15-ig vettem rész Firenzében egy Erasmus kurzuson, melynek címe: ’Explore Reflect Discover Florence’. A kurzus vezetője Sheila Corwin, egy 20 éve Firenzében élő amerikai tanárnő, aki Firenze városának, történelmének bemutatásán kívül a Harvard Graduate School of Education ’Project Zero’ nevű kezdeményezés tanulási módszereivel is megismertette a részvevőket. https://pz.harvard.edu/
A projekt pedagógiai technikákat fejleszt, amelyek a sokoldalú, elmélyült, és ezért a továbblépésre ösztönző tudásszerzést támogatják. Ezek a tanulási utak a tanulók egyéni érdeklődését, erősségeit használják, és biztosítják a különböző tehetségterületek felismerését és fejlesztését. S hogy mi köze ennek Firenzéhez? Egy példa: a Firenzei dóm megismerése például nem csupán művészettörténet órán lehetséges, hiszen felkutatni, megérteni, hogy Brunelleschi, a kupola tervezője hogyan jutott el a sikeres kivitelezésig igazi szellemi kihívás, tanulási kaland. Így merültünk el ebben az egy hétben mi is ennek a csodálatos városnak a kultúrájában.”
Hosszú Barbara, német szakos tanárnő, intézményegységvezető-helyettes:
“Az "Innováció és tehetséggondozás" elnevezésű Erasmus+ pályázatunk keretében hasznos és izgalmas élményekkel teli tapasztalatokban volt részem május végén az ausztriai BG/BRG Fürstenfeld Gimnázium látogatásakor, ahol két intenzív napot töltöttem el tanórák megfigyelésével, valamint a pedagógusokkal és az iskola vezetőivel folytatott tapasztalatcserével.
Ott tartózkodásom során azonnal lenyűgözött az osztrák iskola fiatal tantestületének meleg és szívélyes fogadtatása. Julia Höfferer, az intézmény Erasmus+ koordinátora segítőkészen ismertette meg velem az osztrák iskolai rendszer alapjait és a szervezeti folyamatokat, köztük például az iskolájuk „7 szokás” életvezetési programra épülő egész éves pedagógiai programját. A 7 szokás szelleme mindent áthat: ott van a faliújságon, a tanmenetben, a tanórák tervezésében és anyagában, és ami a legfontosabb: a gyerekek és a pedagógusok fejében is. A látogató mindenütt szembesül a “Légy proaktív!”, „Gondolkozz nyer-nyerben!”, vagy „Gyere, élezzük a fűrészt!” lelkesítő szlogenekkel. Inspiráló volt látni, ahogy a tanárok és diákok együttműködnek az órák tervezésében, ezáltal egy olyan termékeny tanulási környezetet teremtve, amely elősegíti a fejlődést és az elköteleződést.
Külön kiemelném az osztrák befogadó iskolában megfigyelt tanórák közül az elmúlt évben a háború borzalmai elől elmenekült ukrán diákok német nyelvóráit, ahol a tanárnő a német nyelv elsajátításán kívül a tanulók lelki egyensúlyának megőrzésére is kiemelt figyelmet fordított és amilyen empátiával kezelte a helyzetet.
Lehetőségem nyílt megismerkedni az iskola környezetével, Fürstenfeld kisvárosával és a közelében található látványosságokkal, mint például a vulkanikus sziklára épült középkori Riegersburg várával vagy a Zotter csokoládégyárral, ahol a csokoládékészítés fortélyait is sikerült ellesnem, miközben végig kóstoltam a különleges ízesítésű és állagú csokoládékat.
E néhány napos hospitálás nemcsak új ismeretekkel gazdagított, hanem megmutatta, milyen fontosak a nemzetközi kapcsolatok és az oktatási intézmények közötti együttműködések, hogy tovább tágítsuk látókörünket és fejlesszük az oktatás minőségét az iskolában.
Végezetül köszönetet szeretnék mondani az iskolavezetésnek, amiért lehetővé tette számomra ezt a mobilitást és tapasztalatszerzést az osztrák iskolával.”
A képeket a résztvevők készítették.
A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.