Gimnáziumunk folytatja a korábbi években megkezdett intézményfejlesztési tervét, mely során a tanulás-tanítás eredményességének és hatékonyságának növelése érdekében az intézmény munkavállalói nemzetközi mobilitásokon vesznek részt az Erasmus+ program támogatásával.

2021/2022. tanév során 19 munkatársunk (pedagógusok és munkánkat segítő dolgozók) utazik különböző képzésekre Izlandra, Spanyolországba, Írországba, Németországba, Ausztriába és Olaszországba. A továbbképzések és szakmai látogatások egyéni és közösségi szinten relevánsak számunkra, mivel szakmai fejlődésünket célozzák meg és az egymástól való tanulás megvalósításának hatékony formáját nyújtják.
Gimnáziumunk történelem-informatika szakos tanára, Máté Zsolt olaszországi továbbképzésen járt 2021. őszén. A képzésről készült szakmai beszámolóját az alábbiakban tesszük közre:

Máté Zsolt: A reneszánszról a központban

A 2020/2021-es tanév őszi szünetében egy firenzei Erasmus+ tanártovábbképzésen vehettem részt. A tanfolyamon lengyel, spanyol, görög és lett pedagógusokkal tanulhattam a reneszánszról. Az oktatónk amerikai származású művészettörténész volt.

Firenze a nevét a latin virág, virágoskert kifejezésekből eredezteti. A települést Julius Caesar alapította Kr. e. 59-ben. A középkori Firenzét kommuna vezette, amiben a legnagyobb befolyása a 21 céhnek volt. A város vagyonát a birkatartás és gyapjúfeldolgozás, textilkészítés alapozta meg. 1252 körül fiorino néven aranypénzt veretett a város, aminek a mintájára száz éven belül a Magyar Királyságban az Anjouk megteremtették a forintot.

A város híres szülötte Dante Alighieri, az Isteni színjáték című könyv szerzője. Művéhez inspirációt nyerhetett a város egyik legrégebbi épületének, a keresztelőkápolna mozaikjairól.

A reneszánsz Firenzében meghonosodásának és kibontakozásának több oka is volt. 1333-ban árvíz és tűzvész pusztított a városban. 1345-ben a Peruzzi és Bardi családok csődöt jelentettek, három évvel később pedig pestis pusztított a városban. Az gazdasági helyreállást a Medici család bankjának 1397-es alapításához kötik. A pénzügyekkel foglalkozó családok a bevételeik egy részét az mecenatúrára és az egyháznak áldozták, így Firenze gazdasági sikereinek köszönhetjük az impozáns templomait.

A firenzei dóm

A reneszánsz a művészet megannyi ágában újdonságot hozott. A festészetben, domborműveken megjelent a perspektíva és a térbeliség. A városban erre a leglátványosabb példa Lorenzo Ghiberti 27 évig készült, A Paradicsom kapuja, ami a keresztelőkápolnát díszíti.

A keresztelőkápolna díszes ajtaja

A természetesség, a realisztikusabb emberábrázolás látványos különbségeket jelent a középkor korábbi művészettörténeti korszakaihoz képest. Donatello, Michelangelo szobrai mintha három dimenziós pillanatfelvételek lennének a korábbi korokból. De a művészek nem csak a kidolgozottsággal, de sokoldalú ismereteiket is bemutatták műveiken. Így Fra Angelico, Botticelli festményein még a 15-16. századi Firenze környéki flórát is lehet tanulmányozni. Ahogyan a mecenatúra miatt már a korabeli előkelőségek, vezetők is megtalálhatók több freskón.

Tornabuoni kápolna és főoltár

Képzésünk első napján a résztvevők rövid előadások keretében bemutatkoztak egymásnak. Egy rövid művészettörténeti előadást követően felkerestük a ferencesekhez tartozó Santa Croce templomot. Az épületben kapott végső nyughelyet megannyi híres történelmi személyiség, mint a már említett Lorenzo Ghiberti, Galileo Galilei, Niccoló Machiavelli. A templomhoz tartozik gyönyörűen gondozott kerengő és udvar. Egy külső kápolnájában pedig projektorok segítségével Dante Isteni színjátékából készült, animált ábrák voltak vetítve.

Machiavelli síremléke

A második napon a reneszánsz szobrászatról tanultunk. A tantermi képzés után a firenzei dóm eredeti domborműveit tartalmazó múzeumba látogattunk. Itt testközelben látható az eredeti Ghiberti-féle kapu, illetve az épület homlokzatain évszázadokon át díszítő alkotások. Érdekes élmény volt megtapasztalni az egyes szobrok közti 50-100 év különbség mekkora nagyságrendű különbséget jelentenek megközelítésben és ábrázolásmódban. A város céheiről készült domborművekről és a céhek védőszentjeiről készült szobrokról készült fényképeimet a későbbiekben az oktatás során is használni fogom.

A keresztelőkápolna freskói

A harmadik napon a Santa Maria Novella templomot kerestük fel. A Domonkos Rend kezelésében áll a gyönyörű épület. A templom homlokzatán és főhajójában asztrológiai kísérleteket végeztek a középkorban. Kerengői, kápolnái és oltárai freskókkal gazdagon díszítettek, de az Arno korábbi árvizei miatt sérültek. Az épület homlokzatán és a főhajóban több csillagászati eszköz látható. Ignazio Danti, a Mediciek térképésze használta ezeket az eszközöket a nap mozgásának pontosabb meghatározására. A főhajó középpontjában található Giotto, a keresztre feszített Jézust ábrázoló alkotása, amit a korai reneszánsz egyik jelentős darabjának tartanak újszerű színhasználatával, kompozíciójával. A templomot követően tanárunk bemutatta még az 1612 óta működő, így a világ legrégebbi gyógyszertárát. Fantasztikus illatok és bútorok között ismerhettük meg a gyógynövényekből készített parfümöket, gyógyszereket. A kurzus része volt egy belépő a világ 20 legjobb múzeumának egyikébe, az Uffizi Képtárába. A gyűjtemény alapját a Mediciek gazdag gyűjteménye adta. A műtárgyak zömét antik és középkori alkotások teszik ki, mindezt gyönyörű és gazdag környezetben mutatják be a látogatóknak.

Az Uffizi folyosója

Negyedik napunkon a San Marco, egykori szerzetes kolostorban található múzeumban fedezhettük fel a reneszánsz festészetet. Az épület egykoron a bencésekhez volt köthető, de a domonkosok birtokában állt a 15. századi fénykorában. Fra Angelico festőművész alkotásai láthatók a szerzetesek hálótermében. Az épületben látható Európa első nyilvános könyvtára, amit 1444 óta látogathatnak az érdeklődők. A közös programot követően felkerestem a városban található Michelangelo-féle Dávid-szobrát, s annak autentikus másolatait.

Európa első nyilvános könyvtárában

Az ötödik napon a reneszánsz végső szakaszát és a barokk előképét jelentő manierizmusról tanultunk. Amíg Michelangelo a „non finito”, teljesen be nem fejezett alkotásokban hitt és alkotott ezzel a megközelítéssel maradandót, a manierizmus már a reneszánsz mestereknél is részletesebb alkotásokat teremtett. A frontális képzést követően felkerestük a városházát, a Palazzo Vecchiot, ahol összehasonlítottunk egy Dávid-szobor másolatot Cellini Perseus a Medúza fejével című manierista alkotásával. Ezt követően átsétáltunk a Bargello Nemzeti Múzeumba mentünk. Az épület a középkori Firenze rendőrségének adott otthont, azonban napjainkban egy több művészeti ágat és tematika alapján berendezett múzeumként működik. Szobrok, elefántcsontból készült faragványok, fegyverek, megannyi reneszánsz kori tárgy látható, hogy az itt töltött két órában is csak gyors tempóban értünk végig a tárlatokon. A képzésünk közös része ezzel végéhez ért, így egy közös csoportképet követően elbúcsúztunk amerikai oktatónktól Robin DeSantis művészettörténésztől.

A képzésen résztvevők a búcsú csoportképen

A hatodik firenzei napomon egy fakultatív toszkán körutazáson vehettem részt. Ennek keretében felkerestük Pisát, San Gimignanot, egy pincészetet és Siennát. Ezen is idegenvezető segítségével ismerkedhettünk meg a ferdetorony titkaival, a középkor Manhattanjének nevezett kis falucska történetével, a balzsamecet készítésének rejtelmeivel és Firenze örök vetélytársát jelentő város történelmi belvárosával.

San Gimignano és toszkán hangulat

A képzés során gyakorlatilag a művészettörténeti, történelmi és életrajzi történeteken keresztül rengeteget tanulhattam, s inspirálódtam. A reneszánsz mesterek élete a régi korok tehetséggondozását hatékonyan tárta a résztvevők elé. Nem csak elszánt, határozott és kitartó alkotók voltak Firenzében, de az őket támogató politikai vezetés és mecenatúra miatt napjainkig jelentős művészekké válhattak.

A teljesítést igazoló oklevél átvétele

 

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (honlapon) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit